Bussklubb 19
16Dec/15Off

Att synas på rätt sätt

I dag skriver vi om hur företag som vill synas gör reklam på sociala medier, så som Facebook och Instagram – det kan ibland verka på ett bra sätt och ibland störa användaren och försvinna i bruset, därför är det viktigt att göra ett noggrant grundjobb.

I Dagens Nyheter kan vi läsa om hur Instagram nyligen annonserade ut hur de ska starta med reklam, företaget vill få in pengar och annonser är det som får in just det. Det handlar om att man vill göra just Instagram till en mer hållbar verksamhet och de som använder denna applikation vet att det numer är just reklambilder som kommer upp i flödet då och då – men man kan gömma reklam man inte gillar och även ange orsak.

Att välja sin målgrupp är viktigt

affärsfolk pratbubblor litenNär man väljer att som företag gå ut på sociala medier, med vare sig bilder eller kort videosnutt eller liknande – så kan det vara en bra idé att ta hjälp av proffs på marknadsföring. Produktionsbolag i Stockholm är en väg att ta, om man vill synas på ett snyggt sätt eller göra en bra informationsfilm som får med det allra viktigaste. Man vill ju inte störa och trötta ut användare genom att vara överallt hela tiden och utan relevans för de som ser reklamen.

Men samtidigt kan vi läsa i Svenska Dagbladet att reklam i sociala medier också kan störa, särskilt om det är stora mängder av det. Det blir då missriktade försök att kommunicera som gör användare trötta, irriterade och blinda för alla som på en och samma gång vill höras. Det handlar alltså om att göra det på rätt sätt och inte vara påfrestande, kanske måste man vara väldigt noggrann när det gäller vilken målgrupp som faktiskt kan ha intresse av en notis i högra kolumnen av Facebook.

Sedan kan man synas på flera olika sätt, som vi kan läsa om i en artikel i Norra Skåne – med allt från en schyst hemsida, radioreklam, annonser i dagstidningar, tv-reklam och direktreklam hem i brevlådan. Det gäller alltså att hitta det som ger rätt effekt, inte är svindyrt och missriktat eller till och med skadar ens varumärke.