Bussklubb 19
27Feb/13Off

Första steget mot ett lyckat företag

Det finns mängder av artiklar att läsa om hur man gör för att starta eget, saker man bör tänka på, svårigheter som kan komma att uppstå, beslut som ska fattas, hur man registrerar ett varumärke och mycket mer. Men sedan då? När man väl startat upp sitt företag och ska komma igång på riktigt? På den fronten är det inte lika rikt på information vilket vi vill ändra på med hjälp av denna artikel!

Så står du där, med papper på ett registrerat företag i ena handen och ett frågetecken i den andra (bildligt talat). Det kan vara svårt att veta riktigt vilket som är nästa steg, och man kan lätt drabbas av en känsla av antiklimax likt den som brukar uppstå hos barn på julaftonskvällen. Här har man gått och peppat och förberett i månader, kanske år, inför uppstarten av ens företag, och så är äntligen dagen här! Men så märker man att man inte riktigt vet vad man ska göra, man har inga patentverk att ringa och tjata på och inget sparkonto att sätta in ”starta företag”-pengar på. Men istället för att drabbas av en mildare form av apati är det nu dags att rulla upp ärmarna och börja jobba, det är ju nu allt det roliga, det som ska ge dig en inkomst och ett bättre liv, ska hända!

Skaffa dig en arbetsplats

Något av det första man som egen företagare bör göra är att skaffa sig ett kontor. En del har möjligheten att hyra en ”riktig” kontorslokal redan från början, men för flertalet brukar det börja med att man avsätter ett rum hemma till kontor. Om man gör det, och alltså ska jobba hemifrån, är det viktigt att man verkligen ser sitt kontor som just det, ett kontor, en arbetsplats, och inte en del av hemmet. Annars är det lätt att man inte tar arbetet på lika stort allvar, och att man börjar se det som en hobby mer än vad det egentligen är, ett arbete. Hur gör man då för att ens hemmakontor ska bli så optimalt som möjligt? Låt säga att du arbetar som säljare av något slag. Vad kan du då behöva i ditt hemmakontor?

 

  • Dator och telefon. A och O i en säljares och företagares liv. Med dessa sköter du hela din verksamhet, och utan dem kan du se din verksamhet gå käpprätt åt pipsvängen.
  • Skrivare. Behövs för att skriva ut viktiga dokument och papper som du sedan sparar i märkta mappar och/eller fack.
  • Pennor. Och det räcker inte med en gammal reklampenna med dåligt bläck i, nej, vill du ge ett gott intryck som företagare hos blivande kunder och samarbetspartners är det viktigt med pennor av god kvalitet i såväl bläck som blyerts, samt ett par understrykningspennor i olika färger.
  • Ergonomisk arbetsstol. Detta är viktigare än man tror då en dålig arbetsstol kan ge dig rygg- och nackproblem som längre fram kan komma att ställa till med stora problem för dig i ditt arbete.
  • Ett fungerande inbrottslarm. Med tanke på de värdesaker du har på ditt kontor, som datorer, telefoner, värdepapper och så vidare, kan vikten av ett bra inbrottslarm inte nog betonas.