Bussklubb 19
3May/16Off

Goda råd till egenföretagaren

Att starta eget är det många som drömmer om, men få som faktiskt vågar – men som tur är finns hjälp att få för den som står och väger på ena foten och kanske inte än har bestämt sig: nu finns nämligen boken 101 unga entreprenörer – drömmar och drivkrafter hos framtidens företagsledare att inspireras av.

Tidigare harstartup-företag vi tipsat om hur man kan gå till väga om man är sugen på att bryta sig loss från sin arbetsgivare till förmån för att starta eget, och nu finns även en bok på området. Dock är det inte vi som ska ta åt oss äran för den boken. Författaren till 101 unga entreprenörer – drömmar och drivkrafter hos framtidens företagsledare heter Pauline Grindvall, en tjej från Karlstad som drivit eget sedan hon var 21 år och i denna delar hon med sig av de råd hon själv helst fått när hon var en färsking på marknaden. I en intervju med tidningen Driva Eget säger hon bland annat att det hon själv saknade som ny på marknaden var inspirationen till att faktiskt våga och även att växla upp några växlar, vilket också är anledningen till att hon nu gett ut en bok på temat. I boken tipsar hon bland annat om att:

  • Bygga upp ett team – genom att lista sina egna svagheter och styrkor för att sedan arbeta och samarbeta med människor som kompletterar detman själv saknar.
  • Hitta sin målgrupp – bestäm dig till vem ditt företag eller affärsidé ska rikta sig och arbeta inom rätt ram utan att vara varken för snäv eller för vid i sitt målgruppstänk.
  • Marknadsför din idé – bygg upp ditt varumärke med enkla medel såsom att annonsera på Facebook eller i annan social media och nå ut till din målgrupp, här häller det också att du marknadsför på ett sätt som når din tilltänkta målgrupp.
  • Generera intäkter – att ett företag kostar mer än vad det inbringar i början behöver inte stämma, fokusera på att sälja och ta betalt i första hand för att bygga upp ett kapital, utgifterna kommer senare med lokalhyror eller annat som kan tänkas behövas för att få verksamheten att gå runt.
  • Prioritera, prioritera och prioritera – det är inte svårt att bestämma vad man ska göra menar Pauline, det som hon menar är svårt är att välja vad man inte ska göra, och därför är det viktigt att sätta upp tydliga regler för vad som ska prioriteras och vad som kan sållas bort. Fokusera på att driva firman framåt istället för att fila på hemsidan tills den är alldeles perfekt till exempel.
  • Våga testa och var snabb – lansera din produkt fort till din målgrupp och var inte rädd för att testa olika saker och hör feedback från din målgrupp. Med varje misslyckande följer en lärdom och i slutänden kommer allt att lösa sig, men det vet man inte förrän man testat!
  • Våga satsa nu och inte sen – sitt inte och vänta på rätt tillfälle eller rätt stund i livet, stunden kommer när du väl kör igång och för att lyckas måste du våga satsa!