Bussklubb 19
27Apr/15Off

Produktplaceringen växer

Produktplacering börjar allt mer slå sig in i våra liv och bli mer och mer accepterat och ett sätt för företag att få in sina produkter på ett naturligt sätt så målgruppen får upp ett intresse. Men det gäller att inte ta i för mycket för då fallerar allt. 

8774942-symbol-with-colorful-diamondVi har läst om olika företag som lyckats mycket bra när det kommer till produktplacering. Om de lyckas bra så märker man inte ens att en produkt blivit placerad utan vi tar som en självklarhet att den ska befinna sig i bild. Ofta tänker man främst på olika bilmodeller när det kommer till bra produktplacering och när det kommer till mindre bra så är det ofta förpackningar som blivit lite för tydligt placerade, vilket ger en negativ bild av märket. Sedan är det inte så bra om man inte lyckas pricka in målgruppen. Tänker man som företag att man helt gått ifrån traditionell marknadsföring eller att visa upp sig i det verkliga livet så misstar man sig och bör genast surfa in på http://www.axonprofil.se/profilklader/huvtrojor för att trycka upp sin logga på tröjan. För det handlar om balans: Du kan inte bara synas på ett ställe utan måste synas lite på alla för att få en effekt och en igenkänning. Det handlar om att lyfta varumärket och det gör man med kraft från olika håll.

Mer accepterat i Sverige

I Sverige blir det allt mer accepterat och gränsen mellan konst och kommers blandas ihop och lever av varandra. Konsten behöver pengar och företag behöver synas så får man ihop bra samarbeten kan det bli ett otroligt bra resultat som därmed gynnar båda parter. I svd.se går det att läsa en artikel om just frammarschen för produktplacering och Morgan Spurlock är mannen bakom filmen The greatest movie ever sold där han till 110% går igenom reklam och produktplacering. En intressant film. När det kommer till att lyfta sitt varumärke genom produktplacering är det viktigt att se till:

  • Att man som företag vet sin målgrupp så man kan placera sina produkter så de når ut och fram
  • Att produkterna hamnar i ett sammanhang som känns naturligt
  • Att produkterna inte faller bort utan att de får en självklar roll.