Bussklubb 19
28Nov/13Off

Varumärkesprofilering

Har du ett företag som du känner starkt för men som inte riktigt slår igenom som det ska? Inte riktigt når ut till målgruppen eller som ger den känsla som du är ute efter? Då är det hög tid att göra en varumärkesprofilering, eller att branda om företaget. Då gäller det att tänka till och att göra rätt från början. Vilket ibland kan vara svårt då man gärna inte vill se bristerna med sitt företag. Att varumärkesprofilera sig handlar om att du ska stärka ditt varumärke: att skapa medvetenhet, bygga tillit från kunderna samt lojalitet och att med detta stärka ditt varumärke. Detta är något som borde kittla varje VD och ägare. Men tänk på att det ska få ta sin tid. Förhastade beslut kan kosta mer och ta längre tid då allt arbete kan behövas göras om. När ni brandar om er är det mycket nytt som ska göras: alla nya kontaktytor, loga, visitkort – ja, allt in i minsta detalj. Följ länken http://brandfactory.se/sv/varumarkesprofilering för att läsa mer och få hjälp med de olika delarna och kontaktytorna.

Gör om gör rätt

Det är aldrig försent för att ändra sin profil. Se bara på mängder av stora företag. För inte så länge sedan var det Telia som gjorde om sin grafiska profil för att nå ut till målgruppen på ett lite bättre sätt. Vilket bar frukt. Sedan får man se upp hur man vill synas så det inte blir ramaskri, likt det som hände med Lidl när de gick ut med sin nya reklamfilm om att deras varor är billiga – men ändå bra. Kanske var detta fel väg att gå för ett lågprisvarumärke och något som inte föll alla i smaken. Det gäller att man som företag utgår från sina styrkor, ser sina svagheter, vet om sina konkurrenter och förstår sina möjligheter. Då kan man gå hur långt som helst.